Tunel za 4,5 miliardy: Jihočeský projekt budí rozpory

Jihočeský kraj plánuje výstavbu tunelu v Českých Budějovicích jako část zanádražní komunikace, která by měla začít v roce 2026 a dokončena být do pěti let. Projekt provází překážky a rostoucí náklady, aktuálně odhadované až na 4,5 miliardy korun.


Jihočeský kraj se připravuje na další významnou dopravní stavbu v okolí vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Jedná se o projekt tunelu, který je poslední částí takzvané zanádražní komunikace. Kromě tunelu zde Správa železnic plánuje vybudování podchodu pod kolejemi a parkovacího domu. Celý projekt by měl být zahájen v roce 2026 a jeho dokončení je očekáváno o pět let později.

Stavba se potýkala s různými překážkami, včetně změn projektové dokumentace a několika let trvající přípravné práce. Doposud se čeká na získání stavebního povolení. Pokud bude stavební povolení vydáno v letošním roce, očekává se zahájení soutěže na zhotovitele stavby v roce příštím. Odhady nákladů na projekt se původně pohybovaly kolem jedné miliardy korun, avšak nyní jsou částky odhadovány až na 4,5 miliardy korun.

Dopravní modely tento projekt hodnotí jako důležitý, i přesto, že mezi obyvateli panuje názorová rozpolcenost ohledně jeho přínosů. Podle hejtmana Martina Kuby by měl nový tunel výrazně odlehčit stávající dopravní zatížení v okolí, konkrétně na viaduktu v Rudolfovské ulici a Novohradské. Řidiči by měli mít možnost využít tunelu k přímé cestě do centra města.

Navzdory očekávání však obyvatelé určitých částí, například Pětidomí nebo Suchého Vrbného, vyjadřují pochybnosti nad tímto projektem. Výhrady vznesla i Monika Lavičková, která projekt sleduje řadu let a vyjadřuje obavy z možných rizik spojených s realizací tunelu. Někteří obyvatelé argumentují, že tunel nepřinese žádné zlepšení pro místní dopravu a současná podoba projektu jen omezuje jejich možnosti.

Celá stavba je také v úzké koordinaci se Správou železnic, jelikož plánují rozsáhlé změny týkající se vlakového nádraží. Pod kolejemi má vzniknout prostorný podchod spojující výpravní budovu až do Dobrovodské ulice. Tato část bude zahrnovat i parkovací dům pro více než 300 aut. Práce na tomto úseku mají začít v roce 2027 a potrvají dva roky, přičemž přestavba nádražních prostor bude stát zhruba 1,1 miliardy korun.

K celkovým změnám patří také demolice současné lávky a její nahrazení novými rampami pro pěší a cyklisty. Tato zásadní transformace dopravy v Českých Budějovicích představuje jednu z nejsložitějších stavebních akcí posledních desetiletí.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy